onsdag 28 december 2016

Om nyårslöften


Så var julen slut denna gång.
Men än har vi ju nyåret att se framemot, eller hur?

Med det nya året på intågande dras mina tankar till nyårslöften.

Det moderna nyårslötena och deras tradition kommer faktist från USA, där är en teori att det var Benjamin Frankling som startade denna tradition för att "formulera goda föresatser inför det nya året."

Brukar ni ge nyårslöften? Brukar ni hålla dem?


Inför detta år hade jag endast ett nyårslöfte, att må bättre.
2015 var ett jobbigt år och jag ville bara radera allt det negativa och få in lite positivitet.

Man kan väll säga att jag lyckats till 70%.  Jag mår bättre men lite mera jobb behövs :)
Dessutom har jag hittat nya fina vänner i skolan som gör att mitt löfte inför det kommande året kommer vara enklare.

Jag ska bara vara mig själv.

Jag har alltid haft lite svårt att passa in, det här har lett till att det varit enklare att anpassa min personlighet till omgivningen. Inte en så logiskt och smart lösning kanske, men det har alltid varit den enklare.

Men nu får det vara slut på det.

Första steget för mig är att få utsidan att matcha insidan.

Jag har ju, som bekant, en stor förkärlek för allting gammalt och vintage. När det kommer till kläder skulle jag helst gå klädd i något från 1940-1960-talet. Jag känner mig inte alltid bekväm i de kläder som är på modet nu.

Därför ska jag, åtminstone försöka, att klä mig på det sättet jag vill.

Det hela är lite skrämmande, jag gillar inte att sticka ut, och  iklädd en outfit från 1950 sticker man ut vare sig man vill eller inte. Men det ska inte få styra mig i år. I år ska jag börja min "resa" mot en  garderob i retrostil.
(Jag är så fruktansvärt taggad, så om du vet om något klädesplagg eller mönster från 1940-1960 som ligger och samlar damm, hör av dig! :D )

Det kan ju tyckas att det är lite mystiskt att man måste "tvinga sig" till att vara sig själv. 
Men, iallafall jag, tycker att det är lite en sådan inställning i vår omgivning. "Tro inte att du är något".
Man ska smälta in i mängden. Annars är man udda, och konstig.

Men i slutändan gör det ju inte mig glad.
Och jag gillar ju faktist mig.


Jag bjussar på min kampsång för 2017. 

Hoppas ni får en bra vecka!

-I

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Christmas is unfortunately ending, but we still have new years to look forward to.
Whit the new years around the corner it brings me to think about new years resolutions.

The tradition whit, the modern, new years resolutions stem from the U.S. There are some people that say it was Benjamin Franklin whom started this tradition.

Do you make new years resolutions? Do you keep them?

For the year 2016 I only had one new years resolution.
To feel better.
2015 was a tuff year and I wanted to get rid of the negativ stuff and bring in some more positivity.

I would say i managed to 70% whit that resolution. Im feeling a lot better but I still have some work to do. :)
As a cherry on top, I've found new amazing friends in school that is going to make keeping my resolution for 2017 much easier.

I'm just going to be me.

I've always found it hard to fit in, and as a result, I've found it easier to adapt my personality to fit in better whit my surroundings. It's not a very logical or smart solution but it has been the easy way out.

But enough is enough.

The first step for me is to let the outside match the inside.

I have, as you know, a huge love for everything old and vintage. When it comes to clothing, I would prefer wearing something from 1940's-1960's. I just don't feel comfortable wearing the clothes that are in fashion right now.

That is why, I'm going to at least try, to dress the way I want.

I find it a bit scary, I don't like to stand out in a crowd. When wearing a outfit from the 1950's you kinda do whether you like it or not. But I'm not going to let that stop me this year. 
This year I'm begin my journey towards a retro closet.
(Im oh so very excited, so if you know of any clothes from 1940-1960's that are just collecting dust, let me know! :D )

I guess one could find it odd that I need to "force" myself to just be me. But I feel like it's just a general attitude, at least in my home town, that you're just supposed to be´lend in whit everyone else.
"Don't think you're something special". If you're not like others you're weird and odd.

But in the end that does not make me happy does it?
I kinda like me :)

I hope you have a great week!

-I











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar